The Fiji experience - Reisverslag uit Suva, Fiji van Rick en Monique - WaarBenJij.nu The Fiji experience - Reisverslag uit Suva, Fiji van Rick en Monique - WaarBenJij.nu

The Fiji experience

Door: rickenmoniqueinsydney

Blijf op de hoogte en volg Rick en Monique

01 Maart 2012 | Fiji, Suva

Bula everybody!

Gisteravond zijn we ´thuis´ gekomen van onze mini-vakantie in Fiji. Het land waar de mannen rokken dragen, iedereen een vrolijke bloem in de haren heeft, waar je overal met Bula begroet wordt en waar je muggenbulten krijgt zo groot als je handpalm.

Toen we de eerste dag op het vliegveld aankwamen stond er gelijk een exotisch koortje klaar om alle reizigers te verwelkomen. We voelden ons gelijk op vakantie en hadden er zin in. Toen we vanuit het vliegveld bij het hostel aankwamen begon het te stortregenen, welkom in het regenseizoen, weg vakantiegevoel. Het hostel was erg mooi. We sliepen in een zaal met 32 bedden maar door de afscheidingen voelde dat helemaal niet zo. En voor 6 euro per nacht inclusief ontbijt hadden we natuurlijk niks te klagen!

In het hostel was ook een travel desk en we hebben ons meteen laten informeren over leuke tripjes die we konden doen. Gelukkig vertelde die aardige mevrouw er ook bij dat we ons geen zorgen over het weer hoefden te maken, overdag is het altijd mooi en rond 4 uur wordt het slecht weer. Op de eilanden blijft het de hele dag mooi weer. En gelijk had ze!

De volgende dag zijn we met strakblauwe hemel en 35 graden met een boot naar South Sea Island gegaan. Een leuk klein eilandje waar je in 3 minuten omheen kunt lopen. Toen we in kleine bootjes, bedekt met bananenbladeren bij het eiland aankwamen, was het net een droom. We werden weer met een hoop muziek ontvangen en de hangmatten, bedjes en rieten parasols stonden al klaar. Op dit eiland konden we zoveel eten, drinken, snorkelen, kajakken en zonnen als we zelf wilden. We kunnen nog steeds niet beseffen hoe mooi het hier was! ’s Middags kwam er een Fijiaanse dansgroep naar het eiland om een show op te voeren. Na de middag zijn we met een boot rondgevaren langs de andere eilanden van de mamanuca groep. We kwamen toen ook langs Castaway Island (van de film van Tom Hanks). Nadat de tour voorbij was zijn we zelf nog de grote stad Nadi in geweest. Hier hebben we een mooie boeddha tempel bezocht. Toen we terug wilden lopen raakten we aan de praat met een fijiaanse jongen. Hij wilden ons een echte “kavaceremonie” laten zien ergens in een winkeltje (Kava is een drank dat ze maken uit de wortel van een plant, het heeft een soort verdovend effect als alcohol). Het was erg leuk om zon ceremonie mee te maken maar de kava hoeven we geen 2de keer meer! Het zag eruit als modder en smaakte naar hout, dus na 2 slokken en een tintelende tong vonden we het wel goed geweest. Uit respect voor die mensen voelden we ons natuurlijk verplicht om een kleinigheidje te kopen in de winkel en het was duidelijk dat ze dat zelf ook vonden. Na de ceremonie probeerden ze ons vanalles aan te smeren (hadden we kunnen weten, wij stomme touristen!). Dus na een half uur stonden we met een hele ervaring en een aantal souvenirs rijker weer in de grote straat van Nadi.

De volgende dag hebben we een rustdag genomen. We zijn lekker in het hostel gebleven, hebben een boekje gelezen in de hangmat en we hebben even aan ons kleurtje gewerkt. ’s Avonds was er vanalles te doen in het hostel. Er kwamen dansers en er was een knife and fire show. Een erg gezellige avond dus.

Één dag hadden we ook de mogelijkheid om met een geplande trip het binnenland van Fiji in te gaan en een bezoekje te brengen aan de orchidee tuinen, natuurlijke mud pool en hot spring. Toen we hoorden dat deze trip 110 dollar pp kostte vonden we dit wel erg duur! We hadden dus besloten om dit op eigen houtje te gaan bezoeken. Vono, de portier van het hostel woonde in een dorpje vlak bij de orchidee tuinen en hij heeft voor ons een plattegrond getekend hoe we met de bus moesten gaan. Het was erg leuk om tussen de lokale bevolking te reizen. De mensen waren allemaal zo aardig en wilden graag helpen. Van de ene bus werden we door de mensen op een andere bus gezet er waren telkens weer mensen die ons op sleeptouw namen. We kwamen langs kleine afgelegen dorpjes waar mensen met bagage op het hoofd over een klein bruggetje het dorp konen bereiken en waar de huisjes met golfplaten in elkaar zaten. Erg mooi om die verschillen zo te zien. Toen we er bijna waren ontmoetten we in de bus een vrouw die bij de mudpool werkten en ons graag rond wilde leiden, ze zou op ons wachten. Als eerste kwamen we bij de orchideën tuinen. Erg mooi maar dat hadden we al snel gezien, het leek allemaal wel op elkaar. Daarna wilden we door naar de mudpool en hotsprings maar we wisten niet precies hoe we daar met de bus moesten komen. We zijn dus maar gaan lopen. Onder de tocht zijn we vanalles tegen gekomen. Hele mooie natuur, de armste afgelegen huisjes, paarden die ineens uit de struiken kwamen en een man met een stier aan een touwtje. Met deze man hebben we even staan kletsen en hij vertelde over het huisje waar hij woonden. Hij had eigen kokosnootbomen en vroeg of wij er een wilden. Na een tijdje kwam hij terug met een groot mes en klom hij in de boom om voor ons kokosnoten te plukken en open te hakken. Het was heerlijk, een versere kokosnoot kun je niet hebben. Daarna zijn we met de kokosnoot verder gelopen en zagen we in de verte het vrouwtje van de mudpool staan zwaaien. Ze had op ons gewacht en we kregen gelijk een rondleiding. Haar familie had het stuk grond gekocht en iedereen van de familie werkten nu bij de mudpool. Samen met haar neef zijn we in de mudpool geweest en hebben we ons huidje eens even goed verzorgd. Daarna moesten ons afspoelen in de natuurlijke hotspring, en hot was het! Na de mudpool zijn we in een bus gestapt die een stuk door de ‘sleeping giant’ reed, een grote berg. Dit was een erg mooie sightseeing en we verbazen ons in welke huisjes die mensen daar kunnen leven.

De laatste dag hebben we met de boot Bounty Island bezocht. Een eiland waar we de eerste dag ook al langs waren gevaren. We hadden gehoord dat dit het gebied is van zeeschildpadden en dat het koraal nog erg intact is in dit gebied. Het eiland was een stuk groter en weer heel anders dan het eerste eiland. Het koraal was inderdaad nog goed intact en we hebben heel veel verschillende, aparte vissen gezien. Clown visjes (finding nemo), kleine haaitjes, vissen met een mond zoals wij die hebben, vissen met fel groene, roze, blauwe kleuren etc. Er was hier een mooi zwembad wat uitzicht had op het witte strand. Ook was dit eiland in het midden zo dicht bebost dat we een bush walk konden maken.

Onze trip naar Fiji was echt een geweldige toevoeging. Het was daar net een paradijs en we zijn een hele cultuurervaring rijker. De dag erna gelijk weer terug naar stage/werk valt natuurlijk wat zwaarder maar we zijn heel blij dat we het gedaan hebben!

Vinaca,

• 01 Maart 2012 - 19:48

Karin:

Oeh echt super belevenissen! Klinkt echt super goed allemaal!!! Stage zit er bijna op! Gaan jullie dan ook nog reizen?

• 01 Maart 2012 - 19:51

Karin:

Wat een supersupersuper gave foto's trouwens!!!!

• 01 Maart 2012 - 20:56

Ed En Nens:

Hoi Rick en Monique,

Wat hebben jullie een geweldige tijd, dit zullen jullie nooit meer vergeten.Overal waar jullie zitten is het mooi. We zijn blij dat het zo goed met jullie gaat. Dikke knuffel van ons en geniet ervan.

• 02 Maart 2012 - 06:19

Jeroen En Robert:

Wat een vakantie, geweldig mooi. Geniet ervan. ( en wij maar naar die saaie school)

• 03 Maart 2012 - 10:20

Bert, Miriam, Casper:

Wij leven echt met jullie mee! Wat een vreselijke afschuwelijke foto's en het weer valt zo te zien ook enorm tegen! En dan die modder... was jullie zeep ook nog op?? Wij zijn blij dat we hier in Nederland zitten, maandag weer mogen gaan werken/naar school en mogen genieten van dit grijze miezerige weer. Heel veel sterkte toegewenst! NB. Wij zijn helemaal niet jaloers hoor!!!

• 03 Maart 2012 - 10:53

Colette:

Supergaaf zo'n minivakantie tussen stage/werk door :D! Wat een ervaringen weer, heel gaaf! Enjoy!
    X Colette

• 06 Maart 2012 - 08:23

Lindiep:

ooh wat leuk man op fiji. Ben helemaal jaloers op jullie! ik wil ook lekker modderen en op t strand chillen mimi :( nog ff en dan zijn jullie thuisssssss xx

• 11 Maart 2012 - 15:28

Thari:

Die kokosnoot-bh verwacht ik toch wel als souvenir! Heel veel plezier nog daar! x

• 11 Maart 2012 - 18:54

Ernie:

Rick en Monique

Ik heb me weer eens de tijd genomen
    om weer eens te lezen wat jullie allemaal zien en meemaken.
    Het lijkt mij een onvoorstelbare ervaring om daar te zijn,en je zult zo verliefd worden op dit land,wat is het daar mooi.
    Zeker als ik de foto zie met rick in het zwembad en op de achtergrond de zee ,heerlijk relax.
    Ik wens jullie nog een fijne tijd,en we zien ons.Vele groetjes Ernie,Lou,Roy